Emma Ihre presenterar en möjlig väg för företag att anpassa sina affärsmodeller för att fortsätta vara framgångsrika i framtiden och samtidigt bidra till en bättre värld. Presentationen varvas av en visionär del, med några praktiska fallstudier av företag som ligger långt fram inom området.
Presentationen engagerar, inspirerar och ger konkreta förslag på hur företag kan börja anpassa sig. Genom att bjuda på sina egna erfarenheter och exempel från dialoger med företag och investerare samt sina resor i Indien och Ryssland skapar hon ett stort engagemang bland åhörarna. Allvar blandas med roliga anekdoter från verkligheten och även den som inte är insatt i företagsansvar (CSR) och ansvarsfulla investeringar (SRI) har möjlighet att följa med i diskussionen. Emmas föreläsningar ger en insikt och kunskap för personer som vill lära sig mer om vad företag och investerare kan göra för att bli en del av lösningen gällande hållbarhet och skapar engagemang. Hon anser att näringslivet kan ha en avgörande roll för att bidra till ett hållbart liv på jorden. Hon ser heller ingen långsiktig konflikt mellan att tjäna pengar och göra gott.
Ämnen som Emma föreläser om:
- Företagsansvar (alt CSR)
- Ansvarsfulla investerare (alt SRI)
- Företagsansvar och ansvarsfulla investerare i Indien, Kina och Ryssland
- Nya affärsmodeller för företag som vill vara framgångsrika och en del av den globala lösningen gällande hållbarhet
- Kommunikationsteknikens påverkan på företagsamheten
De senaste åren har efterfrågan ökat på de tjänster och varor som speglar inkluderande värderingar som t.ex. rättvisemärkta och ekologiska varor. Omvärld preferenserna har förändrats, medan affärsutveckling, affärsledning och bolagsvärdering inte anpassats i samma utsträckning. De flesta gör affärer på precis samma sätt som för 10 – 20 år sedan.
Under de senaste 10-20 åren har vi i Sverige, likt konsumenter i många andra delar av världen, börjat efterfråga nya varor och tjänster. En civilingenjör som gå på yoga under lunchen och gärna betalar ett par tior extra för en ekologisk skinka är inget konstigt idag. Nya preferenser hos konsumenter skapar nya affärsmöjligheter och affärsrisker för företag. Samtidigt är allmänhetens förväntningar på företags ansvarstagande betydligt högre idag än tidigare. Media, ideella organisationer, konsumenter och investerare fördömer företag som förstör miljön genom sin verksamhet eller exploaterar människor som inte själva har möjlighet att kräva rimliga arbetsvillkor och premierar företag som agerar ansvarsfullt.
Denna ökade medvetenhet och engagemang från företags olika intressenter har till stor del möjliggjorts genom den nya informationstekniken. Anställda, organisationer, politiker, leverantörer, media och engagerade privatpersoner kan idag till en nästan obefintlig kostnad sprida information kring frågor som rör t.ex. arbetsförhållanden, korruption och miljö till människor över hela jorden. Den nya informationstekniken innebär både nya affärsmöjligheter och betydande affärsrisker för företag. Företag kan nå ut med vad de gör på ett helt annat sätt än tidigare samtidigt som det är mer riskabelt än någonsin tidigare att i sin kommunikation framställa sig som det goda företaget utan att det ligger någon substans bakom orden. Den nya ekonomiska verkligheten i kombination med ny informationsteknik kräver att företag anpassar sina affärsmodeller för att även vara lönsamma i framtiden.
Tyvärr hittades ingen föreläsare.