Holmbergs Talare - Goda relationer Goda resultat
Marianne Holmberg

Åsa Appelqvist

Förfrågan

Åsa Appelqvist har under de senaste 15 åren arbetat med CRM och relationmarknadsföring inom upplevelseindustrin bl. a Liesberg. Idag är hon Head of Custumer Experience på ESS Groups huvudkontor i Göteborg. Hon har följt  digitaliseringen hur CRM utvecklats i takt med att tekniken förfinats  till att idag nästan uteslutande handla om datadriven och beteendestyrd CRM. Att identifirera Kundresan och säkerställa dialogen med rätt gäst i rätt tid för att nå maximal utväxling för Företaget och Gästen har varit ett brinnande intresse för Åsa.

 



Åsa  kan erbjuda olika föreläsningar  kring kundnytta och kundresan och kundlojalitet utifrån uppdragsgivares behov men här följer exempel: 

Hur sätter man upp en CRM -process i organisationen ?
Vilket förarbete krävs? Vilken data behövs som kan ge förutsättningar för ett lönsamt CRM arbete? Hur skapas lönsamhet? Hur blir CRM ett arbetssätt för stora delar av organisationen? Hur adderar vi kundnytta och bygger lojalitet? Hur försvarar man investeringar inom CRM internt?  

Åsa har arbetat som Marknadskoordinator på Resia och 2 Entertain, som informationschef på 2E Group och som Markanadschef på Arken Zoo, som Customer Insight Manager på Moment Group och  på Liseberg idag är det ESS Groups vision hon arbetar med . Så här beskriver Åsa den;

ESS enda vision är att skapa stamgäster. Därav är mitt uppdragför ESS åtta unika destinationer att genomlysa gästresan för att göra den så friktionsfri som möjligt. Lojalitet är ett flytande begrepp. Definitionen på lojalitet kommer ur att vi vet så mycket vi bara kan om våra gäster och endast då kan förse dem med trovärdig kommunikation som är personlig och relevant. Ju mer trovärdiga vi är hos våra gäster desto starkare relation kan vi bygga. Ju starkare relation vi bygger desto mer lojala blir våra gäster. Lojala gäster förblir stamgäster.

Jag skulle säga att Kundklubben är död och att lojalitet inte längre kan köpas med rabatter och bonusstegar. Det är andra påverkansfaktorer som driver vår lojalitet idag. Framförallt service och kundnytta och att veta vilken information gästen vill ha och behöver när och i vilken kanal..

 

 

Tyvärr hittades ingen föreläsare.